Wednesday, November 26, 2008

Kawal emosi dalam percintaan.....


aktiviti aku malam ni, tinjau2 blog org.....blog yang paling aku suke baca blog MY ADHA coz dlm blog tu bnyk gak arrr kerja kosong...(mesti bangga empunya blog ni...heheheh ) almaklumlah, i ni kan masih menganggur...so kene rajin2 lah mencari kerja skrg..... :)

dalam blog MY ADHA ni gak, ader bnyk motivasi, berita n cerita yg best2.....antara yg menarik perhatian aku utk dikongsi bersama adalah motivasi berkaitan dengan cinta....." kawal emosi dlm percintaan"

wah bercinta ni mmg bermain ngan emosi.....kdg2 aku smpi terpk mcm mls nk bercinta...disbbkn cinta, mcm2 hal leh berlaku....fuh...fening fening.....disbbkn bercinta gak, berat bdn aku pernah turun mendadak...opsssss...tu citer lama daaaaaaaaa....hehhehhehe....


dulu aku pernah putus cinta...coz terlalu jujur n setia....tapi aku xlah smpi nk buat benda2 yg tak baik.....(psssttttt.....kwn2 jgn terlalu jujur n setia sngt pada psngan kite tau.....coz aku dh serik berbuat baik pada orang....hehehhehehe....mcm nsht xbaik je ek....)

antara ayat2 yg menarik di dalam entry ni :-

"Pergaduhan dalam percintaan merupakan sesuatu asam garam yang membawa kepada manis dan pahitnya bercinta. Percintaan perlu diiringi dengan kekuatan iman, emosi dan fikiran. Jika tidak bertambahlah kejadian yang merosakkan diri apabila gagal dalam percintaan, seperti yang berlaku di Terengganu, baru-baru ini. (hah baca paper tak..pasal seorg gadis nk terjun bangunan coz pakwe dia xhiraukan dia.....)


Pujangga Hamka ada mengatakan 'Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat'.......

Cinta yang agung dari manusia ialah cinta kepada Pencipta-Nya. Bagi seorang Muslim, cinta kepada Allah adalah cinta sejati.


Bagi cinta sesama insan, percintaan perlu berlandaskan dengan kekuatan diri dan menganggap kegagalan percintaan adalah satu dugaan kehidupan. Ia menguji setakat mana tabahnya manusia menanggung cabaran kehidupan.


Ada seorang pujangga menjelaskan, malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan. "


Kesimpulan drpd apa yg aku baca dlm blog ni, cinta tu sbnrnye indah jika disulami dngn kejujuran n kesetiaan.....jgnlah khianati pasangan kite....sekali dikhianati hilanglah rasa kepercayaan pada psngan.....sume tu telah aku alami.....yakinlah, bahawa jodoh kite ni telah ditentukan oleh-NYA.....jgn terlalu ikutkan emosi coz yg rugi diri sndri......renung-renungkan... :)

4 comments:

Cinoi Lavigne said...

iya.aku setuju.jangan obses dengan cinta.
jangan terlalu emosi perkara kecil nak gaduh besar, nanti akhirnya jarang yang akan bersama pon (bercinta bagai nak rak).
percayalah, jodoh di tgn Tuhan, betapa berhempas pulasnya pun sakan bercinta, tetap Tuhan tentukan segala.tetapi tidak salah untuk bergembira dengan cinta yang kita ada.
ingat, cinta tidak semestinya bersatu.
dan true love doesnt have a happy ending, coz true love never ends.
percayalah, pengalaman adalah cikgu aku yang terbaik dalam hal cinta.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

huhuhu~

betul2...

pengalaman lalu menyebabkan zara takkan melangkah ke dalam this things lagi...

sekali cukup~

Mak Su said...

saya kawal..... berat badan. oops!

IEYNA said...

huhuhu..maksu perli cik yumici...hehhehehe...

yup....aku stju ngan apa yg cinoi katakan tu..."pengalaman adalah cikgu yang terbaik dalam hal cinta"

klu aku xnk bercinta n berkawin leh tak....hehhehhe...(apa daaaa...suke merepek. :p )